top of page
Markus Miessen & Lena Mahr

MANCHMAL IST KUNST ABWESEND, 2021

 

Fehrbelliner Straße 91 at Teutoburger Platz was the long-term home of GDR dissident Bärbel Bohley. Her biography presents a differentiated antidote to the often-propagated, contemporary rendering of the neighbourhood being one of a primarily homogenized reality of affirmation and middle-class consumption. Born two weeks after Germany’s surrender and the end of World War II, Bohley was a practicing artist, one of the  foremost opposition figures of the GDR, and one of the founding members of Neues Forum, which, later, partially merged with  Bündnis 90/ Die Grünen (the German Green Party). She died in 2010.     

 

This following archive of material attempts to allow for a nuanced reading of the neighbourhood, one that replaces the concept of a single and unified public space by the notion of diverse and multiple publics.    

 

A flag is a coloured cloth with a specific meaning. It is usually being flown outside, demonstrating a territorial perimeter, setting itself apart of those outside of its physical or conceptual framework. Quilting as a political practice of advocacy was mobilized in order to draw multiple tailors from the neighborhood into the production process of the flag.  

 

/

 

Die Fehrbelliner Straße 91 am Teutoburger Platz war der langjährige Wohnsitz der DDR-Dissidentin Bärbel Bohley. Ihre Biografie stellt einen differenzierten Gegenentwurf zu der oft propagierten, zeitgenössischen Darstellung des Kiezes als einer überwiegend homogenisierten Realität von Affirmation und bürgerlichem Konsum dar. Geboren zwei Wochen nach der Kapitulation Deutschlands und dem Ende des Zweiten Weltkriegs, war Bohley praktizierende Künstlerin und eine der wichtigsten Oppositionellen der DDR sowie Gründungsmitglied des Neuen Forums, das später teilweise in Bündnis 90/ Die Grünen aufging. Sie starb im Jahr 2010.     

 

Das folgende Materialarchiv versucht, eine nuancierte Lesart des Viertels zu ermöglichen, die das Konzept eines einzigen und einheitlichen öffentlichen Raums durch die Vorstellung von vielfältigen und multiplen Öffentlichkeiten ersetzt.    

 

Eine Flagge ist ein farbiges Tuch mit einer bestimmten Bedeutung. Sie wird in der Regel im Außenraum gehisst, an einem perspektisch strategischen Punkt, öffentlich einsehbar, und demonstriert eine territoriale Abgrenzung und hebt sich von denen ab, die sich außerhalb ihres physischen oder konzeptionellen Rahmens befinden. Quilten als politische Praxis der Interessenvertretung wurde mobilisiert, um mehrere Schneiderinnen aus der Nachbarschaft in den Produktionsprozess der Flagge einzubeziehen. 

-

 

Since 2002, Markus Miessen has been working on the notion of “publics” as a socio-spatial construct –– at the intersection of questions around participation, critical spatial practice, and formats of assembly. For “Die Balkone”, Miessen and Lena Mahr half-opened the shutters of their studio on Zionskirchstraße for passersby to get a glimpse of their reflection on proximity in times of crisis. The Covid pandemic has globally challenged and continues to interrogate local public situations in regard to realities of free roaming, assembling, and social exchange that we tend to take for granted. The image depicts a sniper curtain in Aleppo in 2014 (photograph by Joseph Eid/ AFP). The window of Miessen and Mahr’s studio reflects the local condition. Public space is not negotiable.

Lena Mahr is a designer, art director, and consultant. She studied spatial design at Central Saint Martins in London. Her practice, Studio Mahr, works on the interface of graphic and exhibition design, primarily with art and cultural institutions as well as family-run brands transitioning to the next generation. She used to teach at Central Saint Martins and the University of Westminster. Currently, she is a visiting professor at ISIA Urbino, Italy. 

 

www.studiomahr.com 

 

Markus Miessen is an architect, researcher, and writer. He studied at Glasgow School of Art and received his Ph.D. from Goldsmiths. His work revolves around questions of critical spatial practice, institution building, and spatial politics. Most recently, he has been a professor at the Städelschule in Frankfurt and the University of Southern California in Los Angeles. Miessen is the author of The Nightmare of Participation and Crossbenching. He holds the Chair in Urban Regeneration at the University of Luxembourg. 

 

www.studiomiessen.com

bottom of page